18. O bezpečném prostředí pro výuku literatury

DidLit
DidLit
18. O bezpečném prostředí pro výuku literatury
Loading
/

Učitel, který se vyzná sám v sobě. Dostatečně volné školní kurikulum. Respekt k žactvu a jejich volbě (třeba i nerozvinout svůj potenciál). Transparentnost v tom, co a proč děláme, čteme a hodnotíme. A do toho všeho texty, které otevírají často velmi ošemetná témata… Před pololetím jsme s již známými hlasy Evy Markové a Kačky Dostálové nahráli epizodu, k níž se nyní vracíme v drobné sérii problémů obecněji pedagogického charakteru: konkrétně k otázce, jak se v osobním a emočně náročném prostoru literárních textů nechovat jako pedagogický slon v porcelánu. 

Dotkneme se i uspořádání učiva na Gymnáziu Paměti národa a navážeme tak na linii epizod o alternativně pojatém kurikulu.

Zmíněné zdroje:

  • Bennet, Tom: Třída, průvodce chováním žáků. 
  • Čiháková, Barbora: Kterak vzděláváme mládež (III. Co vás v dějáku nenaučili Markéty Lukáškové a Průvodce literární hysterií 19. století Karolíny Zoe Meixnerové). (https://www.bubinekrevolveru.cz/kterak-vzdelavame-mladez-iii-co-vas-v-dejaku-nenaucili-markety-lukaskove-pruvodce-literarni-hysterii)
  • Gordon Thomas: Škola bez poražených.
  • Jindráček, Václav: Jak se učí poezie: výzkum literární výchovy v české škole.
  • Nováčková, Jana – Nevolová, Dobromila: Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti.
  • Rosenberg, Marshall: Nenásilná komunikace.

Další tipy:

Zmiňované literární texty a další materiály:

  • Stuchliková, Nela: Čítanka s nadhledem 6 až 7: pracovní sešit nejen pro tvůrčí psaní: pro základní školy a víceletá gymnázia
  • Erben, Karel Jaromír: Kytice
  • Juráček, Pavel: Prostřednictvím kočky
  • Müllerová, Herta: Cestovní pas
  • Shakespeare, William: Hamlet, princ dánský
jelen Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *