17. O literární teorii a k čemu je ve škole

DidLit
DidLit
17. O literární teorii a k čemu je ve škole
Loading
/

Literární teorie. Pojem, který ve školním prostředí může vzbuzovat nedůvěru a otázky po užitečnosti stejně jako závan exaktnosti a solidní přípravy na testy. Proč není ani jedním a jak jinak může být pro vyučující smysluplné literární teorii vnímat? To vyplývá z diskuse, k níž jsme si Dni češtiny přizvali odbornici a odborníky z klíčových institucí formujících budoucí pedagogy – Libuši Heczkovou (FF UK), Filipa Komberce (PedF UK) a Roberta Kolára (ÚČL AV ČR). Společně jsme sdíleli, v čem je literární teorie osvěžením a potěšením, nástrojem prohlubujícím čtenářskou a interpretační obezřetnost. Diskutující zmíní některé konkrétní podnětné teoretické proudy: sémiotiku, ekokritiku, feministickou kritiku aj., dotknou se i praktických úskalí genologie – a shodnou se, že podstatnější než konkrétní teorie je autentický zájem vyučujících v některé z nich a schopnost kritické reflexe konceptů, s nimiž škola zachází. A stranou nezůstane ani úloha samotné poetiky a versologie – hledáme důvody, proč se nespokojit pouze s ní, uslyšíme, co s ní dovede umělá inteligence, – a čeká nás i malá encyklopedie versologickych miskoncepcí. Pojďte s námi nahlédnout, co všechno je ve výuce výsledkem teoretické rozvahy!

Podcast byl nahrán při příležitosti Dne češtiny (FF UK, 27. 5. 2025) v centru Didaktikon: https://www.dencestiny.ff.cuni.cz/

Kurz CŽV „Situace literatury“ propagovaný v závěru: https://uclk.ff.cuni.cz/studium/kurzy-celozivotniho-vzdelavani/

Zdroje:

  • 4. díl podcastu O účelu aneb „K čemu jim to bude?“ s Adélou Čadkovou: https://open.spotify.com/episode/0wXFtg9Beu6A72hetv53XN 
  • Čadková, Adéla: Transformace vztahu ke čtení u žáků učebních oborů na SOŠ (prostřednictvím modifikace výuky českého jazyka a literatury) [diplomová práce] https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/197228/120497888.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Poetika literárního díla 20. století: Hodrová, Daniela a kol.: …na okraji chaosu (Torst, 2001) + Červenka, Miroslav a kol.: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz (Torst, 2002) + Na cestě ke smyslu (Torst, 2005)
  • Hrabal, Jiří: Jak rozumět literárnímu vyprávění? (Nová škola, 2021) https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/naratologie/Prirucka_jak_rozumet_literarnimu_vypraveni.pdf
  • Foster, Thomas: Jak číst literaturu film jako profesor (Host, 2016), Jak číst romány jako profesor (Host, 2014) + Deary, Terry a další: Děsivá literatura (Egmont)
  • Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie (Host, 2015) + další zmíněné souhrnné příručky: Newton, Keneth: Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace (Periplum, 2008), Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie (Triáda, 2005 / Plus, 2010), Iser, Wolfgang: Jak se dělá teorie (Karolinum, 2009), Compagnon, Antoine: Démon teorie: literatura a běžné myšlení (Host, 2009)
jelen Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *